KF

Vill skriva ett inlägg om en otroligt b-ig, men samtidigt väldigt underhållande, tv-serie som jag är "uppvuxen" med, nämligen Kvinnofängelset.

Det handlar främst om interner och personal på Wentworth Detention Center, ett kvinnofängelse i Australien, men även om deras anhöriga och intriger kring familjerna. Några karaktärer att nämna är Bea Smith ("Queen Bea", som var TopDog i fängelset under nästan hela första halvan av serien.), Meg Morris (Var med genom hela serien med undantag för några få avsnitt) samt Joan "The Freak" Ferguson, en maktgalen, korrupt vakt som alla hatar. Finns oerhört många fler, men alldeles för många att nämna. Ett tips är att kolla runt lite på Youtube, där finns mängder av klipp från Världens Bästa TV-serie!!!

Under min gymnasietid gick serien mitt i natten på TV4. Jag ramlade över ett avsnitt av en slump i början av april 2003, fastnade, och sedan följde jag serien slaviskt till sista avsnittet. I dagsläget har jag ALLA 692 (!) avsnitten i datorn, och kan ibland "få ett ryck" och kolla igenom serien.

Musiken i serien är ganska bra. I Slutet på varje episod spelar Lynne Hamilton låten "On the Inside". Oerhört fin. Från första början är det bara musiken som spelas, men i senare avsnitt har dom även lagt till sång.




Med undantag för ett avsnitt där "Pixies Song", som Judy Brynt skrev i serien, får avsluta... Också den är oerhört fin, men känns lite ofärdig och kort när man bara lyssnar på den utan bilder...

Pixies song:


Mer KF kommer när jag ids... ;-P


Åsikter

Åsikter om inlägget här:

Namn?
Kom ihåg?

Mailadress? (publiceras ej)

Blogg/Hemsideadress?

Åsikter:

Trackback
RSS 2.0