Hair!

Med risk att bli halvt dumförklarad, ska jag nu delge er lite tips på vad man kan göra för att sköta om sitt hår.
 
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av mitt hår - Det har för det mesta varit kort (då slipper man borsta det) alternativt halvlångt och extremt slitet, eftersom jag bara tvättat det med riktigt dåligt 2-in-1 mjällschampoo, bara mosat ihop allt hår uppe på skallen och schamponerat, och efteråt borstat det i blött tillstånd eftersom det när det torkat annars förvandlats till en enda stor tova (Det gjorde det iallafall efter någon dag.)
 
Men, i somras var jag i valet och kvalet - Behålla och låta det växa, eller klippa av det igen?
Och jag bestämde mig då för, att kanske ge det en chans, låta det växa ut och faktiskt ta hand om det.
 
Surfade runt och läste lite om hårvård, och allt som jag har trott jag har gjort "rätt" har varit helt jäkla fel...
Till exempel att mosa ihop allt hår mitt uppe på huvudet när man schamponerar - Big no no!! Egentligen behöver inte längderna schamponeras alls, om man inte har typ hårspray eller vax eller annan skit som man behöver få bort, vilket jag ändå aldrig har. Man ska ha så lite schampoo som möjligt, en liten klick hjälper, bara applicera och massera in i hårbottnen - utan att ruffsa om hela kallufsen.
 
Det har fungerat extremt bra - Hårbottnen känns mycket renare, längder och toppar mycket friskare, och håret tovar sig inte på en gång (eftersom jag inte tovar ihop det själv...)
 
Sen började jag även läsa om olika schampon och balsam, vad de innehåller, och snubblade således över ämnen som finns i vissa produkter som inte alls är bra för håret - Tvärt om, så innehåller vissa produkter silikoner och sulfater som inte är vattenlösliga, alltså otroligt svåra att tvätta bort, och som torkar ut både hår och hårbotten.
 
Visste ni förresten, att håret är som allra skörast i blött tillstånd. D'rför ska man, om man är rädd om sitt hår, aldrig borsta det när det är blött, utan låta det lufttorka helt före! Helst ska man inte ta i det alls när det är blött, utan försöka låta det torka av sig själv innan man är där och pillar. Nu kan jag själv inte hålla det, då mitt är ganska långt och lätt kommer "ivägen", så jag brukar reda ut det lite lätt med fingrarna när det torkat till 2/3, och sen sätta upp det med ett hårband tills det torkat helt. Funkar bra för mig.
 
Medan jag då läste om allt detta, så snubblade jag över en sida med recept på hemgjorda hårinpackningar. Med ingredienser som finns i de flesta kök, och som man varken behöver vara expert eller kemist för att slänga ihop.
Självklart måste man ju prova - Och det gjorde jag!!
 
Har provat många olika, mer eller mindre framgångsrikt, och jag har fastnat för 2 recept som jag använder regelbundet:
 
Det första receptet innehåller följande:
 
3 msk Naturell Yoghurt
3 msk olivolja
1 äggula
1 tsk honung
 
Med lite små förändringar i det receptet (2 äggulor istället för en, 2 tsk honung och 4 msk olivolja) har det blivit en favorit. Håret blir både lätt att reda ut och glansigare, plus att hårbotten inte blir fet lika fort som tidigare. Tummen upp!!
Blandningen ska sitta i håret (appliceras i torrt hår före tvätt) i 20-30 minuter, sen är det bara att tvätta håret som vanligt, med schampoo och balsam. Vissa som använder denna inpackning upplever att den kan vara svår att få ur håret, så då får man kanske schamponera 2 ggr. Jag har då aldrig haft några som helst problem med det. =)
 
Recept nr 2 är ännu enklare: Några matskedar Olivolja.
Appliceras i torrt hår, behöver ej användas i hårbotten (Jag har i hårbotten också, funkar jättebra!). Låt sitta i minst 30 minuter, kan dock sitta i i flera timmar. Därefter, ta schampoo i håret INNAN diu tillsätter lite vatten, arbeta upp ett lödder, mer vatten, skölj ur. Vid behov kan man schamponera en gång till, men det har jag aldrig behövt.
Denna inpackning gör också håret glansigt, och det tovar sig inte lika lätt. 
 
Jag brukar använda dessa regelbundet, 1-2 ggr i veckan, beroende på hur håret ser ut. Är det statiskt och jätteflygigt använder jag nr 1, är det "bara" frissigt använder jag nr 2. Duschandet tar lite längre tid, men jag har aldrig haft finare och mer välmående hår!!
 
 
 
Hair. <3




Åsikter

Åsikter om inlägget här:

Namn?
Kom ihåg?

Mailadress? (publiceras ej)

Blogg/Hemsideadress?

Åsikter:

Trackback
RSS 2.0